Tuesday, January 25, 2011

mana untung makan luar @ masak dirumah

Ketepikan soal yang lain
yang dibincangkan disini ialah mengenai harga

Hari tu ibuayu beli barang basah
ikan talapia 3 ekor RM 10
Beli kangkong RM 2.00

balik rumah masak ikan talapia tu 3 bahagian RM 5.00
masak kangkong semua RM 2.00
bawang,minyak ,gas,air basuh pinggan RM 2.00
anggaran jumlah makan ialah RM 9.00


esoknya tak larat masak suruh ayahnas beli makanan
nasi putih 1,nasi goreng kg,sup campur,daging goreng kunyit
semuanya RM 11.......

mana untung masak ke beli kat luar

dengan bilangan isirumah ibuayu yang makan malam hanya 2 orang rasanya
memang berbaloi2 beli je makanan kat luar
kalau makan kat luar tentu kena tambah kos airkan


tapi jika bilangan isirumah ramai 
maka tersangat berbaloilah masak sendirikan...


udang goreng butter di sabah..yummy
so jomlah sharekan pendapat....

6 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

cuba kita amik lauk yang sama, masak dirumah dan beli di kedai. tentu kita rasa berbaloi masak sendiri :) kalo lauk beza2, memang tak nampak sangat nak compare :)

zh-ena said...

bg ena beli mkn dah siap lg untung sbb tak penat nak msk lg plak murah
klu beli lauk pastu nak msk..mmg penat

bunga_ros said...

Masak kat umah kot..

ibuayu said...

ellismie:betultu tengok lauk yang diambilkan .

zh-ena; akak pun lauk luar

bunga-ros: ibuayu masak ikut mood..keh3

missleter said...

memangla masak sendiri lebih untung dan menjimatkan tetapi suasana makan tu yg bebeza.kat umah mcm2 gaya ble tgk.tecongok dpn tv,tumpah kena lap la...klu kat kedai si ibu tinggal oder jek..kotor ke ape ke..staff kdai yg buat..jimat tenaga tapi idakle jimat ongkosnye....

azi said...

Masak kat rumah kot!...boleh ikut selera kita dan kalau nak bertambah lauk pun tadak hal...tp sesekali kena jugak makan di luar untuk ubah angin...ye la kalau masak hari2 kadang2 tu tak tahu dah nak pusing resepi apa..hehe

Copyright to Rahayu Ismail
Designed by UMIESUEstudio 2015