Wednesday, June 5, 2013

Bukit Tinggi : 1 Jun 2013 Part 1

Pagi tu lepas sarapan
kami dibawa ke sekitar Bukit Tinggi
kiranya melihat keindahan ciptaan Allah s.aw
 sambil melakukan aktiviti melontar sekali(bershopping)
Rombongan kami ni seramai 34 orang
maka pihak travel menyediakan 2 bas   mini
ialah senang nak celok2..

tempat pertama kami singgah
ialah di butik Annisa
butik ni menyediakan kain gred berkualiti
harga boleh tahan jugalah
tapi dengan sulaman yang ada so rasanya berbaloi juga
ibuayu beli sehelai kain je
jadilah kalau tak beli nanti rugi lak kalau tak jumpa kualiti sebegitu

selepas itu kami terus pergi ke Tasik Malinjou
Kami tidak turun ke bawah
disini ada 44 kelok
bayangkan jalan macam nak ke cameron


pemandangan memang cantik 
terpaku mata yang memandang


bersama GB aka Ketua rombongan


 cantikkan
ada sawah padi 
bawah tu tasik and nampak gunung
macam lukisan je..
 
kat sini ada juga penjual
lagi satu kalau nak beli hasil kraf cross stich 
disinilah tempatnya boleh dapat dengan harga yang murah
(menyesal sebab tak beli barang tu disini.
ingat boleh dapat murah ditempat lain)


Selepas tu kami berpatah naik semula
dan singgah dikedai cendul labu dan kerepek

kagum sebab cendol labu yang kita beli tu
 dibungkus macam kita beli air cool blog
moden jugakkan

dari situ kami singgah makan tengah hari
tak igt nama kedai tu
hidangan masakkan sunda

yg best siap ada kankung gunung berapi
dia letak periuk panas atas meja
sapu majerin
letak kangkung 
letak kuah
zassss berasap meja kami
setiap meja diaorg buat macam tu
 
selsai makan melontar diluar kedai
 ada org menjual
biasalah mana ada gula siti ada semut

lepaa tu acara melontar masih tidak selesai di situ

kami singgah lagi dua tiga kedai (mcm butik)

kami juga singgah dikg pandai sikek
kat kawasan ni byk kedai sepanjang jalan
kat sini ibuayu berkenalan dgn tokey kedai
yg sangat cantik n peramah

harga kain yg dibeli pun berbaloi diberinya

sempat gak ambil gambar dgn ownernya

kat sini kami ternampak 
pemandangan rmh minang yg cantik




 




lepas tu singgah sebuah kedai yang jual lempeng
specialnya cara memasaknya
bara di bawah tengah lempeng n api di atas



sampailahke malamnya
kami makan di Restoran Sederhana

kedai ni byk cawangannyadan 
masa ibuayu ke jakarta bandung pun

kami singgah di kedai makan ni

kat sini ada murtabak mesir
belilah satu utk bekalan dibilik
sedap gak rasanya


balik tu kami sepatutnya ke jam gadang

tapi sebab jalan dah tutup
kerana ada konsert sempena perlumbaan basikal esok

maka kami balik ke hotel

sapa nak keluar bolehlah gi sendiri

tapi kami duk kat bilik je mengemas barang  dan berurut

4 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

cantik!!

Sidratul Muntaha said...

jauh berjalan luas pemandangan..
seronoknya tgk orang berjalan - jalan
kami nak gi bercuti
duit ade..cuti takde
bila cuti ade duit plak takde
ahahaha

ALoNa CintamaniszLite said...

tu laa...adik sy gi sini dulu pun dok tayang gambar cendol labu tu..katanya sedapp

Emy Omar said...

Syok sesekali dapat berjalan begini kan kak..jauh berjalan luas pemandangan kan

Copyright to Rahayu Ismail
Designed by UMIESUEstudio 2015