Wednesday, May 8, 2013

Saya Kerani Pengundian dan Kerani Mengira Undi

Terbaca  ketidakpuashatian INDIVIDU tentang PRU 13


tak tahulah kat mana penyelewengan berlaku

ibuayu ni penat bertugas belum hilang

penat rasanya dengar bila nak buat demo

kat mana ketidak telusan berlaku


UNTUK PENGETAHUAN MEREKA YANG HANYA DATANG MENGUNDI

SITUASI MENGUNDI

untuk KTM (Ketua Tempa Mengundi)
KP (Kerani Pengundian)

ibuayu bertugas sebagai KP sahaja
maka ibuayu kena datang tempat mengundi jam 7.00 pagi
berbeza dengan KTM dan penolongnya
Jam 6.00 pagi mereka mesti ada di tempat pengambilan semua barang mengundi
jadi bayangkan pukul berapa mereka keluar rumah

sampai tempat mengundi 
barulah kami menampal semua kerta untuk arah masuk dan arahan dibilik mengundi

jadi selesai siap semuanya
kami kena menunggu wakil setiap calon
(rasanya diaorang panggil Polling agent)
maaf kalau salah

pagi jam 8 tu PA tu seorang perempuan dan seorang lelaki
yang wakil perempuan tu masuk2 tunjuk muka garang


dari peti undi kosong
hingga dikira kami ada pemerhati dari setiap calon

malah kali ni lagi mencabar agen nya

muka garang semacam
siap suruh kami eja lagi setiap nama pemilih
contoh AHMAD KASSIM BIN ABU SALAM 
A H M A D 
EJA MACAM BUDAK DARJAH SATU

bayangkan nak eja 400 lebih nama
panjang pendeknya

lepas tu ada masa kurang dengar ditelinga dia 
suruh baca kuat2
yang kena KP 1 tu perempuan dibacanya kuat2 lantang
tapi sebab agen tu kadang2 heboh dengan entah apa2
disuruhnya ulang
tensen wooo

 dia masa tu macam ketua lak 
nak arah2 je
nasib baik KTM ibuayu tu cekap dan rleks je dalam semua perkara
kalau kena ibuayu hisssh tu yg tak jadi KTM 

so PA ni akan bertukar 2
masuk dengan kebenaran
malahan polis pun tak dibenarkan masuk dalam bilik pengundian
kami petugas ni bergilir2 makan
bergilir2 solat
KTM lagilah panas punggung
satu jam beri report kat polis


lepas tutup pintu pkl 5 terus kira undi


SITUASI MENGIRA UNDI

nak kira 400 lebih negeri
400ratus lebih parlimen

lepas dah sama kertas undi masuk dan keluar
(perlu diketahui PA tahu semua no siri kertas undi yang ada
berapa jumlah pengundi mesti sama dengan kertas undi yang keluar)
semua agen mesti tahu dan diberitahu
tak tahulah ada agen yang tidur berdengkur yang tak tahu)

tunjukkan satu2
angkat dan sebut satu2 depan agen
kalau 800 helai semuanya
cuba bayangkan
asingkan ikut parti

lepas tu kira balik kertas undi dlm kotak parti

bagi jumlah pada agen
tengok lagi sama tak jumlah kertas undi keluar

SETELAH SELESAI KIRA UNDI 
JUMLAH UNDIAN DI TULIS DI BORANG 14
DAN DITANDATANGAN OLEH PA
(SATU SALINAN UNTUK MEREKA)



borang Inilah yg paling penting sekali

(TAK TAHULAH KALAU WAKIL AGEN PUN ADA MAKAN RASUAH ..) 
pada masa ini yang penting BORANG 14
kertas undi dah tak bernilai selain BORANG tu

lepas tu kemas semua barang masuk sampul ditetapkan 
masuk kat tong undi
kemudian seal lagi

selesai dlm pkl 8.00

kereta KTM ada KTM ,Penolong KTM dan polis iringan

bila semua saluran dan siap 
ada kereta polis yg ketuai
sampai ke tempat untuk pengiraan jumlah pengiraan undi KESELURUHAN

disini juga keputusan diumumkan
 ibuayu kat sini dah tak ikut
tapi mengikut kata KTM
mereka terus bawa BORANG tu pergi ke komputer untuk key in data

Jadi perlu diingat
kemungkinan saluran 1 tu A menang saluran 2 B menang
untuk sekolah ibuayu ada 4 saluran
untuk sekolah lain mungkin berbeza
mungkin juga sekolah ibuayu A menang keseluruhan
sekolah lain B menang
tapi bila keputusan diumukan
ia berdasarkan keseluruhan jumlah undi dari setiap sekolah

kalau kawasan Masjid Tanah ni je pun dah ada 4 sekolah tempat mengundi 
kami habis jam 8 sampai sana entah pukul berapa
jadi memang itulah sebabnya kenapa lambat keputusan keluar

ini orang sebut tu BN menang kat Sarawak
asyik tunjuk keputusan tu je
mana tak diaorg mengundi jam 8 pagi hingga 12 pagi sayang

Jadi ibuayu tak paham kenapa kami SPR dipertikaikan
ada video yang tunjukkan seorang wanita bawa peti undi masuk bonet
kesian wanita tu
macam muka cikgu je
sian dia
kalau tu kena kat ibuayu memang ibuayu saman orang tu
suka2 nak provokasi


11 jam kami bekerja
dengan penuh kejujuran
dengan penuh berhati-hati

tapi bila ada propaganda yg nak berdemo kerana ketidakpuas hati
rasa nak menitik air mata ini
penat tak hilang
nak tengok bumi Malaysia bergelora

buatlah tuntutan dengan penuh kebijaksanaan
kumpullah semua bukti
bagi menunjukkan penyelewengan
kemudian gunakan saluran yang ada
untuk meminta kebenaran


tak payahlah nak mengajak orang berdemo2 ni...

ISLAM agamaku 
 Melayu bangsaku
MALAYSIA tanahairku...

ibuayu selama ini tak pernah menjawab tentang parti 
TAPI bila kami petugas SPR dikutuk dimaki
memang tersentuh hati naluri ni

kebanyakkan kami yang bertugas di situ adalah guru
dan kebanyakkan pengundi di sekolah itu 
adalah penjaga /ibu bapa anak murid kami
rasanya takde MAT BANGLA yang mai mengundi tempat kami

dan di antara kami yang bertugas itu bukan semuanya PENYOKONG
ada juga PEMBANGKANG
tapi sebab kami sudah mengangkat SUMPAH sebelum menjalankan tugas
maka kami dengan rela hati tidak memihak kepada 
sesiapa   pun

malah kami sentiasa berdebar andai kata kami tidak menjalankan kewajipan yang sepatutnya...

(andai kata ada yang tersalah tulis ia kesilapan saya
apa yang saya tulis adalah pengalaman saya
dan ini adalah kali ke 3 saya menjadi kerani Pengundi...
hanya gambar ini yang boleh saya kongsi kerana saya perlu mematuhi 
AKTA SPR)

biar gambar senget asal tanggungjawab tak senget..

5 comments:

ALoNa CintamaniszLite said...

Sy paham, cikgu...sy sangat memahami.
Adik ipar sy pun bertugas mcm cikgu jgk kat sekolah dia hari tu.

Tu yg sy tak marah bila sy ditegur amek gambar dlm bilik pengundian tu..cuma sengeh2 jer ler wlpn ada pengantin amek gambar dibenarkan pulak, huhu. Ye lah, dh hari sejarah dorang masa mengundi kan..

Sy pun tak paham kenapa ia mempertikai. Agaknya jika mereka yg menjadi SPR...mgkn itu yg mereka akan lakukan...menipu dlm pengiraan, siapa tahu?? Tu sbb dorang suka buruk sangka..

Nana said...

Nak tanya kak kertas undi yg dibawa keluar dr dewan kena naik kereta khas ke?or kena naik kereta polis je

ibuayu said...

Nana...kertas undi yg telah diguna bersama lebihan kertad akan dimasukkan ke dlm peti undi dan diseal kemudian dimasukkan kedlm sarung kuning...dibawa keluar dari kelas ke dalam kereta KTM bersama penolong dan seorg polis didlmnya...proses ini semua wakil calun juga boleh melihatnya...kita buatlah cerita mereka tukar peti undi masa kereta bergerak....borang 14 pada KTM mestilah satu salinan pada agen
..andai kata salah tentulah wakil agen akan membantah...

Ya ALya said...

samala kak....ya pun first time jadi petugas spr ni.....

nasib ejen tak banyak songeh.....kami mmg tekankan pada ejen,kena tgk betul2 time kami kira undi....klu tak puas hati terus inform....penat mmg penat....

Nor Aini said...

Cikgu ayu ade sorang cikgu kiter die bertugas jadik kerani mengundi jugak. Kalau cikgu ayu perasan video dia tersebar da kat fb sebab org cina kater die nak bawak tong lari padahal dia nak bawak tong undi kat tempat kira undi tapi cina DAP kepong sampai polis tak boleh kawal then FRU & PEKIDA datang time ni. Video ni sikit je tapi PR dok hebah kate kena bawak lari. Org islam yg share video ni kat fb cakap cikgu alinah ni bawak lari. Kesian cikgu tuh kene fitnah. Haihhhh

Copyright to Rahayu Ismail
Designed by UMIESUEstudio 2015