Tuesday, August 26, 2014

Resepi Laksa Johor

Rasanya dah pernah share resepi laksa johor ni
Tapi x salah share lagi kan

Ni projek tergempar
Sebab kali ni tekak ibuayu yg nak makan
Abiskan bahan yg ada
Nanti busuk mcm tu je
Sayang pulak

Bahan2 dan cara2nya
Blender
Bawang merah 
Bawang putih
Serai
Lengkuas 
Halia
Anggaran agak2 jelah





Kemudian
Tumis sampai kekuningan
Atau air dah agak kering
Kemudian masukkan 
Cili kering yg diblend
Tunggu sampai dia garing
Kemudian masukkan jintan manis
Jintan putih 
Ketumbar
Yg mana ianya perlu disangai dulu
Kemudian blend kering



Dah masukkan tu
Masukkan ikan yg telah direbus dan diblend
Ada org kata laksa johor ni sedap buat ikan parang
Tapi sebab kerajinan ibuayu ni
Maka ibuayu guna ikan tenggiri
Senang buang tulang
Dasar org rajinkan hehe
Kalau nak guna ikan kembung ke sardin pun boleh je

Kemudian masukkan lak santan
Kalau nak masuk daun kesum pun boleh nak hiris luar pun boleh
Ibuayu masukkan sekali dlm kuah
Bunga kantan jangan lupa
Ibuayu x masukkan pun..
Raya kali ni bunga kantan x jumpa
Dijual
Dengar kata harganya mahal

So jangan lupa
Garam dan gula secukup rasa
Ibuayu tang sini yg gagal
Jadi dah nak siap
Panggil ayahnas tolong bubuh garam n gula

Kemudian rebus spagethi
Utk taburan atas dia
Hiris timun
Bawang besar
Kacang pjg
Kalau xde pun x pe kcg panjang ni
Taugeh
Limau 
Yg penting jgn lupa buat sambal belacan dia


Cili hidup
Blend dengan belacan
Ada org blend kering
Ibuayu blend basah je
Gunalah air masak
Masa blend tu
Dah siap
Tada

Boleh makan


5 comments:

nik ros said...

nampak sedapnyer.tak pernah rasa laksa johor mcm mana

mummy_ayu said...

sedapnya....weekend lepas ingat nak buat..tapi tak jadi la plak

eima said...

ooo kena tumis ekk ...
br mkn ari tu waktu jamuan raya ..
mesti sedap sbb guna ikan mahal tu

LYAfrina said...

x pernah lagi merasa laksa johor ni

NzA said...

Tqsm 4 sharing...boleh cuba nie...akak peminat laksa seluruh Msia...

Copyright to Rahayu Ismail
Designed by UMIESUEstudio 2015