Tuesday, November 8, 2011

Menu Hari Raya Aidiladha:Laksa JOhor

Jangan tak percaya raya kali ni memang semua menu ibuayu yang masak
kali ni long memang cuci kaki


So inilah resepi laksa Johor


ikan ( kembung,tenggiri ,sardin) 
terpulang nak guna apa
tapi hari sabtu tu memang tak de ikan tenggiri 
jadi ibuayu gunakan ikan tuna dalam tin
(memang dah selalu pun guna tuna)


rempah  : ni bahan yang bagi kick
kalau 3 sudu ketumbar
1 sudu jintan manis
1 sudu jintan putih

goreng tanpa minyak lepas tu blend kering
jadi agak2 lah dengan ikan tu berapa kilo



bahan kisar

Bawang Merah
Bawang Putih
Lengkuas
Serai
Halia
Cili Kisar

goreng sampai garing
lepas tu masukkan rempah kick
kemudian masukkan ikan 
masukkan udang basah yang dah diblend
masuk santan
masukkan bunga kantan 

masukkan daun kesum 
( kalau x nak masuk pun boleh hiris halus2 taburkan kat pinggan masa nak makan)

garam and gula wajib


bahan hiasan

taugeh
bawang besar
timun
limau nipis


 sambal belacan ( belacan sikit je mesti lebih cili...)
 

 inilah budak yang merasmikannya



hana je nak makan
faiz bila bubuh dia lari rumah sebelah lak


2 comments:

Ibuhani said...

Salam Aidil Adha buat ibuayu.......

Azhariah Zuber said...

tgk masterchef buat laksa johor. teringin pula

Copyright to Rahayu Ismail
Designed by UMIESUEstudio 2015