Monday, June 2, 2014

Seronok ke jadi cikgu..cuti lama

Cita-cita ibuayu dr kecil
Memang nak jadi cikgu
Memang xde paksaan pun
Masa tu tak tahu pun kerja cikgu cuma sekerat hari
X tahu pun cikgu cuti banyak

Masa tu rasa inilah pekerjaan yg
Sesuai dgn jiwa ibuayu

La ni bila org kata untung jadi cikgu
Ibuayu x nampak mana untungnya
Tapi taklah kata mana ruginya

Sindiran tentang cuti banyak
Kerja separuh hari
Tu kami dah alah
Mahal ada lak kata
Suruh org yg kuat komplen tu
Jadi cikgu seminggu
Tengok senang ke susah

Bukan mengajar je
Buatlah semua kerja pekeranian yg kami buat
Hanya yg mengalami je mengetahuinya
Tapi ibuayu x perkecilkan kerja lain
Kerja semua susah..
Duk terfikir bayangkan tukang sapu sekolah
Tak ada selama seminggu
Bertimbunlah sampah keliling sekolah
Nak menyapu pun bukan senang tau...

So selama cuti penggal ni
Pandai2lah kami guru susun jadual
Bila nk pergi bercuti
Bila nak datang sekolah
Bila nak kemas rumah
Raya tak lama lagi ni hehehe

Walau kami ni bercuti
Gb selalu ingatkan
Pihak sekolah boleh memanggil guru
Dtg ke sekolah pada bila2 masa ya
Itulah hakikat yg org tak tahu

Ni bersama masa gi wedding


Ni bertiga balik kg

Kisah ayahnas lagi jangan tanya
Dia cikgu gak
Tapi cuti yg x cuti
Nanti ibuayu cerita ya

3 comments:

Emy Omar said...

Kesempatan cuti panjang sikit ni dah plan nak kemas rumah sebab tak lama lagi nak puasa...dalam masa yang sama tetap melunaskan tuntutan tugas mana2 yang tertunggak tu.

Muhammad Syahmi said...

Setuju. Jadi guru bukanlah semudah yang disangkakan masyarakat.

Nampak je macam cuti banyak, hakikatnya kena bawa balik kerja dari sekolah ke rumah...

adianiez AIDA said...

adik aida cikgu.
asben dia pun cikgu.
memang aida sedia maklum la keje sbg cikgu ni :-)

Copyright to Rahayu Ismail
Designed by UMIESUEstudio 2015